fredag 19. mars 2010

Tilhører du eliten?



Jeg har tenkt litt på hvem som er eliten i Norge. Hvis man ser på hvor ordet er hentet fra må man gå til det latinske ordet eligere, på engelsk to elect, altså å utvelge. Elite kan derfor være en veldig ekskluderende betegnelse å sette på en gruppe. De utvalgte. Hvem er viktigere enn andre, og hvorfor er de da det? Og hvem er det som velger?
Jeg kan ikke se at kriteriene for utvelgelsen følger med betydningen og tar meg derfor til rette og gir min egen definisjon på begrepet eliten i Norge;
De som gjør sitt beste, og som er stolt av hvem de er. De som utfører sitt daglige arbeide med glede og raushet, og ser på seg selv som en viktig brikke i storsamfunnet Norge uansett hva de jobber med. De som gir av seg selv, selv om kroppen skranter og det produktive Norge ikke ser ut til å ha bruk for dem.
Dette er eliten, disse er det som gjør at vi beveger oss framover, disse er det som tar vare på hverandre, på nabolaget, på storsamfunnet og på vår jord.
Måtte eliten ha en deilig dag over det ganske land.

Eirin

8 kommentarer:

  1. ..eliten hilser......takk for oppmerksomheten...

    SvarSlett
  2. Ja, vi er nok av de utvalgte alle sammen og har nok fått hver vår oppgave og viktige plass her i verden;)

    Ha ei flott helg og klem fra meg;)

    SvarSlett
  3. Klar eg er i eliten: Harald, Sonja og gunknitter :)) hihi

    Takk for hyggelig helsing på bloggen.

    Eg tok det garnet til skjerfet eg hadde tenkt til dette og la det på vekta og veide det. Av det nøsta eg opp to like tunge nøster. Då eg var nesten ferdig med det første, tok eg til på det andre og starta med fellinga. (så pedagogisk-teskjeaktig gjorde eg det :))

    Kos deg meg strikketøyet og tv`n i kveld. Det samme skal eg :)

    ps Både du og June Vernov er veldig flinke til å skrive artige og tankevekkande tekster !

    SvarSlett
  4. Tusen takk fø eit hærle innlegg!
    Du e hærle!

    Ha ei nydle flott helg!

    SvarSlett
  5. Du er flink til å få ting sagt!
    Fornøyelig og tankevekkende å lese bloggen din!
    Ha en vidundelig lørdag!
    Klem : )

    SvarSlett
  6. Ikkje vanskeleg å vera enig i dette !!

    SvarSlett
  7. Når jeg leste overskriften, "Tilhører du eliten?" så tenkte jeg, neida det gjør jeg ikke, men det går nok bra likevel! Etter å ha lest hva du skrev, så må jeg nok bare venne meg til å tilhøre eliten! Takk for den Eirin ;-)

    SvarSlett
  8. Det er mange i" eliten" i blogglandia tror jeg!!
    Den "virkelige " eliten er jeg så glad jeg ikke tilhører, men glad for at jeg er i din eliteverden Eirin!!! Klem fra bestemor!!

    SvarSlett

Velkommen inn, kjære du.
Hvis det jeg skriver setter i gang noen tanker hos deg så må du gjerne kommentere. :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...