fredag 12. februar 2016

Gult er visst mer enn kult



Sitrusfrukter er sanselige på så mange måter

En venn for livet
Sitrusfruktene har alltid fascinert meg. Med sin farge, sine sterke dufter er de et syn for øyet og godt for sjelen. Jeg har spist appelsin både hjemme og på tur ut til fjell og fjære, jeg kjøper klementiner til jul og fikk grapefrukt med sukker på hos min bestemor da jeg var lita. Sitrusen har jo alltid vært en del av mitt liv, og det året jeg bodde i Spania var jeg så heldig å bo midt i en appelsinlund, og fikk oppleve blomstringen på skikkelig nært hold.

Den lille gule
I dag er det lillebroren til appelsinen, sitronen jeg vil slå et slag for. Denne gule ualminnelig syrlige frukten som vi alle kjenner, men kanskje bare bruker i liten grad. Til helt nylig har jeg brukt den som pynt og tilbehør til reker, noen ganger i te og som smakstilsetter på fiskeretter. Altså må den kjøpes inn fra tid til annen, og rekker noen ganger å bli både innskrumpet og gammel på mitt kjøkken.

Sunnhetens apostel, på en måte
Men ikke nå lengre! Jeg har nemlig fått vite at sitronen er godt for det meste. Den gule frukten sies å være effektiv i behandlingen av revmatisme, leddgikt, høyt kolesterol, fordøyelsesbesvær, forkjølelse og influensa. Les hva NRK sier her. Og litt mer synlig skal det også gi vekttap, bedre hud og redusere stress. Det kan du lese hos Nytt Norge her.

Visste du forresten at buddhistene ser på sitronen som en av de tre velsignede frukter? (De andre to er fersken og granateple)

Så nå kjøper jeg gule sitroner, og ikke bananer, i lange baner og drikker lunkent vann med sitron i hver eneste morgen. Og om det hjelper, det vil tiden vise.

Har du sitronerfaringer av det gode slaget?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Velkommen inn, kjære du.
Hvis det jeg skriver setter i gang noen tanker hos deg så må du gjerne kommentere. :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...