lørdag 27. november 2010

Min venn marihøna.


Jeg leser den nye urteboka mi til øyet blir stort og hjertet varmt, og jeg får virkelig lyst til å bli ei urtedame. Ei som dyrker pizzakrydderet sitt selv, og som har alt rydder hun trenger til suppene sine i egen hage. Jeg vil at det skal lukte godt i hagen min, og at gode venner og familie kan få gaver som er produsert på mitt kjøkken. Spaniaurtehagen består så langt av fire planter. Og jeg skal fortelle deg om dem i blogginnlegg etterhvert.

I dag vil jeg fortelle deg litt om min gode venn Marihøna. Jeg henter rett fra boka;
"Disse velkjente røde- og svartprikkete flygende billene er også utmerkede skadedyrutryddere. De er spesielt glade i fennikel, koriander og dill, som alle er medlemmer av den samme botaniske familien, skjermplantefamilien. Å plante disse urtene i hagen din vil sikre god tilgang på marihøner - og de er svært glad i bladlus og rosebladlus, som ofte angriper roser."

Her snakker vi altså om en venn-venn og en vinn-vinn situasjon!  

Måtte alt være godt hos deg, måtte skadedyrutryddere stå i kø.

Eirin

2 kommentarer:

  1. Lige nu er her ingen mariehøns,- men rigtig meget sne:)
    Det kunne jeg godt tænke mig at blive fri for.

    SvarSlett
  2. takk for herlig innlegg selv om mine marihøner ligger trygt nede i snøen eller hvor de nå går og gjemmer seg om vinteren, hihi

    ha en vakker helg der nede, gundaklem til deg ;)

    SvarSlett

Velkommen inn, kjære du.
Hvis det jeg skriver setter i gang noen tanker hos deg så må du gjerne kommentere. :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...