tirsdag 5. januar 2010

Man kaster da ikke bøker, ikke uansett. ;-)


Jeg har en galskap for bøker. Nesten samme hva de handler om, kunnskapen vil alltid engang komme til nytte, tror jeg. Og det hjelper ikke at jeg kan finne det meste jeg søker på nettet et sted, nei det er noe sensuelt og deilig ved det å kunne holde en bok i hånden. Bøker kan man lukte på, snu og vende på.
Som regel ender jeg opp med å kjøpe en bok når jeg tar en bytur, og både bevisst og ubevisst glemmer jeg helt å avbestille bøker i bokklubbene jeg er med i. Det koster litt denne galskapen, men jeg synes det er verdt det. Finnes det kanskje en kur for slikt? Aller helst vil jeg ha min galskap i fred, og har du en for mye skal jeg gjerne være et godt hjem for den.

Bildet viser et lite knippe av kokeboksamlingen min.

God tirsdagskveld til alle, med eller uten bøker.

Eirin

13 kommentarer:

  1. Hej Eirin
    Jeg har det ligesom dig med bøger! Elsker at eje dem, se dem stå på hylden, mærke dem, dufte dem, læse dem! Nogle bøger har jeg købt og så står de bare dér og venter. Ser fine ud. Pludselig en dag kommer jeg i tanke om noget og finder bogen frem, kigger i og opdager nogle "guldkorn". Sådan er bøger også. De kommer eller er dér, når man er klar til læse dem! I aften vil jeg læse lidt i krimien "Flaskepost fra P".
    God aften til dig :0)

    SvarSlett
  2. hehe, jeg driver og vurderer å gi vekk noen av bøkene mine nå, bøker jeg ikke tror jeg kommer til å lese igjen. De tar opp plass, og kan heller glede andre, men ofte så er det vrient, for hva om....

    SvarSlett
  3. Er det der kokoebok-samlingen din? hehe...jeg burde vise deg min:)) Jeg er nok ingen bokorm, det hender selvsagt og begynner jeg med en bok er jeg ikke tilsnakkende før boka er lest ferdig:))

    Deilig at Cora liker seg ute, Major reagerte heller ikke på temp. når han var ung...så det kommer snikende med alderen:)
    Ha flotte dager der nord, klem fra Major`n & meg:)

    SvarSlett
  4. Jeg elsker bøker og VAR som deg;)
    -Men ble lei av å låne bort bøker som jeg ikke fikk igjen..Derfor kjøper jeg og mine søstre pocketbøker som vi GIR bort til hverandre etter at vi har lest dem..så var den syken kurert;)Loftet inneholder blant annet 1000-vis (og jeg overdriver ikke) av innbudne bøker jeg derimot aldri kvitter meg med;)
    Er også en ivrig bibliotekgjenger.
    Forrige uke prøvde jeg meg på "Granateplene" av Sue Monk Kidd (som skrev "Honningbienes hemmelige liv", som var super-bra!) men det var absolutt ikke boka for meg..Nå leser jeg "Alltid Alice" av Lisa Genova..den virker bra!
    Ha en riktig fin tirsdagskveld og god bok;)

    SvarSlett
  5. Bøker er viktig inventar i et hvert hjem. Og jeg tror at jeg er av dem som har noen meter over det som er gjennomsnittet. Helt enig! Man kaster ikke bøker, - uansett!!

    SvarSlett
  6. Heisann :-))

    MASSE lykke til på karbodietten ;-)) Dette klarer du vettu :-))

    Jeg er også utrolig glad i bøker, men da vi solgte huset og flyttet inn i leilighet, ga jeg de vekk til en brukt-bokhandel;-) Var for noen 1000kr kan du tro, men håper og tror de kommer til andre hjem som blir like glad i de som jeg var! Nå kjøper jeg stort sett pocketbøker, men hender oftere og oftere at jeg ikke kan vente til de kommer...Akkurat nå holder jeg på med den som Hugh Laurie har skrevet, han som spiller House..ganske bra, eneste er, er at jeg ser han for meg i boka, hehe..er jo ikke dum å se på heller da ;-)) Men nå begynner jeg å jabbe igjen, hehe...

    Ha en flott kveld videre!!
    Klem, Frøydis

    SvarSlett
  7. Hei vennen!
    Jeg er nok som deg, i ovekant glad i bøker!
    Jeg har dessverre ikke plass til alle mine her i min lille leilighet, så mange er i esker i boden. Jeg savner virkelig å ha alle bøkene mine fremme, de er som gode venner som jeg ønsker å se hver dag!
    Har heldigvis klart å overføre min leseglede og "bokdille" til begge ungene, de er skikkelig lesehester begge to :-)

    Stor tirsdagsklem til Trømsøpia mi!

    PS! Takk for tipset om fotokonkurransen, - jeg er herved påmeldt :-)

    SvarSlett
  8. Hei! Jeg har et sjal som du kan få kjøpe hvis du vil. Har lagt de ut for salg på Epla, men kontakt meg på mail: finiformen@gmail.com, så kan du få kjøpt direkte fra meg. Er jo greit å gjøre det slik når det er personer man kjenner :)
    Må også si at jeg likte frostbildene dine. Svart/hvitt kontrasten gav dem en spesiell stemning og magi:)

    SvarSlett
  9. Takk for koselige kommentarer!
    Nei, vi kaster i allefall ikke kokebøker... tror jeg har 100...Ellers så er vi så heldige å ha en bruktbokhandel i bygda vår. Vi kan levere inn bøker og få nye for en billig penge.
    Klem : )

    SvarSlett
  10. BØKER ER TOPP !! Bøker skal behandlast med respekt, omtanke og skal aldri kastast !!! Hihi Kjenner meg "i slekt" med deg her altså. Men med to bokglade og leseglade i huset, har eg innsett at å låna bøker på Biblioteket går an, og så kjøper eg dei eg verkleg har lyst å eiga. Bok-klubber har eg slutta med. Kunne tenkt meg medlemskap utan at det dukka bøker opp hos meg..... Ha det kos !!

    SvarSlett
  11. Bøker kan man ikke få for mange av.. :o)
    Har godt over 100 kokebøker..*smiler*...

    SvarSlett
  12. Ja det der kunne vært meg også. Nå er jo bøker ganske dyrt da, ihvertfall i forhold til det antall jeg gjerne skulle ha eid, så det blir endel biblioteklån her i gården. Drømmen er et eget bibliotek der jeg kan kroe meg sammen i en gostol og bare forsvinne. :o)

    SvarSlett
  13. Jeg kaster ikke bøker, men gir dem bort.
    Noen ganger gir jeg dem videre til venner som jeg tror vil ha glede av dem. Andre ganger tar jeg en stor gjennomgang for å tynne i bokhyllene. Da gir jeg dem til Bokbua som Gry nevnte i en kommentar litt lenger opp.
    Og en sjelden gang andrer jeg, og må luske innom og kjøpe dem tilbake. Det skjedde for eksempel med "Stormfulle høyder" som eldstesnuppa plutselig fikk så lyst til å lese etter å ha lest Twilight.

    Vi har mange bokhyller, og har i grunnen ikke plass til flere. Når bøkene blir liggende på tvers oppå bøkene som står i hylla er det på tide å tynne. Å bygge på huset er nemlig ikke aktuelt. Ha-ha.

    SvarSlett

Velkommen inn, kjære du.
Hvis det jeg skriver setter i gang noen tanker hos deg så må du gjerne kommentere. :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...