søndag 28. november 2010

I marmor, selvfølgelig!

bildet lånt på blodsvettochsvartpepper.com

Den nyfrelste Urteguri her  i huset har virkelig funnet seg sin Urtebibel. Alt jeg lurere på om urter står i den boka. Og som nyfrelst hører det jo med å skaffe seg remedier for utfoldelse, må vite. I dag tok Urteguri med familien og dro til La Nucia for å sjekke ut nabobyens sagnomsuste søndagsmarked. Det var her jeg fant det en hver urtefreak med respekt for seg selv bare må ha på kjøkkenbenken. En morter i marmor!

Nå avgårde til trøndersk juletradisjon hos nye venner her i Spania. Jeg har aldri vært med på den trønderske varianten før og er kjempespent.  ;-)

Alt godt til både trøndere og annet godtfolk på 1. søndag i advent. Eirin

Noen varianter av sorten;

presentreklamba.com

hemmahoskikan.blogg.se
Har du en morter på din kjøkkenbenk?

5 kommentarer:

  1. Hei på deg.jeg har faktisk en morter i marmor selv lik din:)...men har jeg brukt den?? Neida...må nok på et urtekurs selv:O)
    Hils til trønderne der nede, klem fra trønderen i kulda;)

    SvarSlett
  2. Du skriver godt min ven! ;) Tak for det!

    Og nej, jeg har ingen morter. Måske skulle jeg ønske mig en? Jeg kan godt lide tanken!

    Og fortæl mig så lige, en nysgerrig, søgende sjæl, hvad pokker er en trønde? Og så gætter jeg: En fra ... Trondheim?

    SvarSlett
  3. Klart jeg har mortel;)
    Ganske lik den nederste. Bruker den særlig når jeg skal lage urtete. Da knuser jeg det jeg har for hånden, en liten dæsj honning, varmt vann og mmmmmm:)

    SvarSlett
  4. he..he.. selvfølgelig finner du det i La Nucia :))herligste markedet i regionen:) i øyeblikket lyser to tente lys i lysestaker kjøpt på markedet der :)

    ta en tur opp til Guadalest om dere ikke har vært der.. regner med det er åpent der oppe.. og tenn et lys i kirka der for meg :)

    god dag til deg :)) klem fra slapsete nord :)

    SvarSlett
  5. Hvordan var den trønderske varianten av jul? Var den annerledes enn den nordnorske?

    Det var kanskje lutefisk? En kamerat av meg spiser lutefisk på julaften. Jeg er trønder, men foreldra er nordnorsk. Så da blir det nordnorsk jul i trøndelag ;-)

    SvarSlett

Velkommen inn, kjære du.
Hvis det jeg skriver setter i gang noen tanker hos deg så må du gjerne kommentere. :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...