søndag 1. november 2009

Får du god service i butikken?



Hun målte meg med blikket og jeg falt ikke i nåde. Jeg falt gjennom, besto ikke testen. Jeg hadde ikke noe der å gjøre, sa hun med hele seg.

Det kan nesten høres ut som starten på en novelle, men det var starten på min handletur i byen sist lørdag. Og “hun” det var en butikkansatt i en butikk jeg skal være så hyggelig og ikke nevne navnet på, denne gangen. Jeg er tilhenger av å gi folk en sjanse eller flere. Men nok blir nok en vakker dag.

Jeg utstår ikke å få dårlig service på butikker og på srveringssteder. Jeg hater å bli behandlet som luft når jeg samtidig legger igjen mine hardt opptjente penger. Det får meg til å føle meg lita og dum, og jeg tar raskt beslutningen om aldri å komme dit igjen. Og hvem taper på det? Ikke jeg i alle fall. Jeg går heller til en lignende butikk eller cafe og legger igjen pengene, og smilene mine der. Etterpå forteller jeg alle som vil høre om den dårlige servicen jeg fikk, og oppfordrer venner og familie til ikke å gå dit. Jeg har litt venner, jeg. Og mine venner har også venner. Det blir til slutt en hær av mennesker som har hørt om butikken din og den dårlige servicen man får der.

Så hører dere butikkeiere og ansatte; Vi har makt vi kunder. Stor makt! Det kan jo til og med hende at vi lager kamanje på Facebook og sprer budskapet i rasende fart slik moderne mennesker gjør i dag.

Som en venninne sa her om dagen; - man blir jo nesten mer overraskt når man får god service på en butikk, enn når man ikke gjør det. Hun har et poeng. Og butikken med god service skal få 10 poeng. Og jeg tar gjerne på meg oppgaven å gå umerkelig fra butikk til butikk og dele ut poeng.

Jeg tenker at hvis finanskrisa skulle føre noe positivt med seg så måtte det være at kampen om kundene ble så skjerpet at butikkeierne sa til de ansatte at nåde dem om de ikke fikk hver eneste kunde til å føle seg speiell og spesilelt velkommen. Det er ikke så mye som skal til ser du. Jeg blir rent euforisk av et smil og et hei når jeg kommer inn i butikken, jeg. Og hvis jeg i tillegg får hjelp og gode råd, ja da er jeg en venn for livet.

Jeg har ei venninne som driver kursing i god service og da jeg hørte om dette første gang tenkte jeg at nå ser du, nå skal det bli vei i vellinga i Tromsø by. Men jeg vet ikke jeg, kan det gå så bra det tilbudet?

Men det finnes jo selvfølgelig hedelige unntak, det vet alle vi som har vært på Helmersen og handlet. Jeg vil våge påstanden at her er det ikke forskjell på Kong Salamo og Jørgen Hattemaker, her får vi alle både godt kjøtt, gode oster, god service og gode smil. God uke, med god servise til dere alle!

June Vernov

6 kommentarer:

  1. Jeg kender det...hvor ofte sker det ikke at en kunde får dårlig besked....eller endnu værre ses ned på af personalet.
    Som ung var jeg med min mor i en skobutik. Hun ville købe et par rigtig dyre BALLY sandaler hun længe havde haft kig på. Efter at have henvendt sig til personalet 2. gang var svaret..."jamen de er ikke på udsalg". Så svarede min mor: "Det har jeg hellerikke spurgt om de var. Men jeg vil bare gerne købe dem hvis du vil finde venstreskoen også". Jeg glemmer det aldrig. Min mor kom aldrig siden i butikken.

    SvarSlett
  2. Som jeg skulle sagt det selv...har en datter som er daglig leder i en klesbutikk...hun er heldigvis motsatt og på tilbudssiden ..uansett:-)

    Håper du får en flott uke

    SvarSlett
  3. og du...nyyyyydelig Cora..hun var skjønn:-)

    SvarSlett
  4. Skal man jobbe i butikk må man jaggu yte service!! Det forventer jeg å få iallefall. Mange som har havnet på feil hylle. De burde så absolutt ikke jobbe i et serviceyrke. Helt enig med deg. Det finnes alternativ, HELDIGVIS!!
    Ha en flott dag og klem fra meg:)

    SvarSlett
  5. Merker jeg er mest spent på hvilken butikk dette er, og om det kan være den samme butikken som jeg har sverget å aldri mer sette mine ben i med mindre det er krise på revyen eller jorda nesten går under. Men den dagen er nok ikke shopping første pri uansett.
    Ja til service i stedet for hva-gjør-du-her-se-å-dra-tilbake-til-planeten-du-kom-fra-ditt-ekle-vesen blikket.

    SvarSlett
  6. Heisann
    Jeg er så enig med deg i det du skriver, og sånn er jeg også! Dårlig service fortjener å få pepper. Vi er dårlige til å klage, derfor blir det ikke bedre, heller.
    Da vi var i New York i sommer, var det kjempservice overalt hvor vi dro. Og Amerikanerne er jo så høflige. Da vi kom hjem igjen, merket vi hvor dårlig det stod til her hjemme.
    Cora er kjempeskjønn!!!

    SvarSlett

Velkommen inn, kjære du.
Hvis det jeg skriver setter i gang noen tanker hos deg så må du gjerne kommentere. :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...